dissabte, 19 d’octubre de 2013

Drets d’autor i propietat intel·lectual a internet per l’educació

A través de la lectura “drets d’autor i propietat intel·lectual a internet per l’educació”, els autors Miguel Ángel Survires (Universitat de Màlaga) i Santiago Ruiz (Universitat Complutense de Madrid) ens fan reflexionar sobre la importància de respectar l’autor i reproductor d’un text escrit, deixant constància dels aspectes consultats: autor, any, editorial...

Com ja he esmentat a anteriors publicacions, les tecnologies de la informació i la comunicació formen part de la nostra vida i del nostre dia a dia. Tenim les TIC tan arrelades que fins i tot les utilitzem de manera innata, sense pensar amb el que fem i sense tenir en compte qui hi ha darrera la informació de la que nosaltres ens nodrim.

Els temps han canviat, i amb això la importància de les TIC a les aules de les escoles. Abans apareixien de manera puntual, donant més importància a les pissarres i el xoc, però actualment s’han convertit en una realitat molt potent que enriqueix els aprenentatges dels infants any rere any, a través de: pissarres digitals, projectors, ordinadors...

En el meu cas, per exemple, porto l’ordinador a totes les classes de la universitat. L’utilitzo per agafar apunts, per consultar informació, descarregar articles i participar al blog de l’assignatura. També l’empro en arribar a casa: consulto el correu electrònic, les xarxes socials i fins i tot em comunico amb els amics i la parella que tinc enfora. Per tant, les TIC formen part de jo i em faciliten el dia a dia.

És cert que adquirim aquestes facilitats amb rapidesa, fent-les nostres i utilitzant-les com a tal, però hauríem de reflexionar sobre la importància que l’autor ha tingut sobre totes elles. Algú va inventar els ordinadors, les aplicacions, els blogs, i fins i tot les xarxes... però qui? Mai hem considerat necessari cercar el rerefons de la qüestió, ja que tan sols ens importa el que l’aparell ens aporti. Això mateix passa amb la informació. Moltes vegades llegim un llibre, article o diari sense tenir en compte qui es dirigeix al receptor, i utilitzem la notícia com millor ens beneficia: la compartim a la xarxa o fins i tot la pengem a un blog. Jo crec que és molt important que tinguem en compte els drets d’autor ja que, així com ara em trobo jo darrera aquest ordinador reflexionant sobre aquestes paraules, dos autors van escriure l’article per possibilitar la reflexió de molts.

Com els mateixos autors diuen: “ens trobem immersos en un mon on no ser originals i utilitzar les idees dels altres té un cost”, per tant, estem a temps d’aplicar-nos: aprenent i, alhora, enriquint-nos dels aprenentatges dels altres deixant constància de la bibliografia utilitzada.

Amb el mateix article també he pogut aprendre els diferents tipus de llicències que existeixen, de les quals no tenia cap tipus de coneixement.

Dit això, m’agradaria finalitzar la publicació compartint amb els lectors diversos enllaços que Suvires i Ruiz presenten com recursos oberts.  

Música:
·         http://dig.ccmixter.org
·         www.musicalibre.es
·         www.dogmazic.net
·         www.classiccat.net
·         www.jamendo.com

Sons:
·         www.pdsounds.org
·         http://soundbible.com
·         www.freesound.org

Imatges:
·         http://morguefile.com
·         Cerca avançada de www.google.es
·         Cerca avançada de www.flickr.com

Vídeos:
·         http://blip.tv
·         www.archive.org/details/movies

Materials educatius:
·         www.proyectoagrega.es


Gràcies i fins la pròxima!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada